Pedagogiken

Pedagogiken.

”Hjälp mig att hjälpa mig själv” är en bärande tanke inom Montessoripedagogiken, som bygger på övertygelsen om att barn är kompetenta, fulla av upptäckarglädje och ivriga att pröva på och lära nya saker. På Prästkragen innebär detta en lyhördhet inför allt ifrån de allra tidigaste intressena - som att kunna äta på egen hand, lära sig gå och prata - till intresset för läsning, matematik, rymden och världen.

Grundfilosofin för Prästkragens verksamhet är att utgå från varje barns individuella intressen och omsorgsbehov i strävan mot att bli en självständig och hänsynsfull individ med lust för att lära resten av livet.

Tavelduk med färg

Viljan att lära.

På Prästkragen möts barnen av en anpassad och förberedd miljö där de har tillgång till olika material som uppmuntrar till att utforska och experimentera. Dagarna innehåller så kallade arbetspass, där barnen bygger sina kunskaper utifrån vad de själva känner sig nyfikna på för stunden. Pedagogerna följer barnen, vägleder och uppmuntrar att vilja lära och att uppleva med sina sinnen. Dagarna består av aktiviteter i innemiljön samt aktiviteter utomhus, både på vår egna lekplats och ibland genom att gå iväg till naturområden nära förskolan.

En gång per termin bjuds alla vårdnadshavare in till Montessoriafton för att få lära sig mer om pedagogiken och hur pedagogerna arbetar. Detta är en del av den regelbundna samverkan mellan hem och förskola som vi värdesätter på Prästkragen.

Utforska och experimentera